Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca kara yollarında, demir yollarında, hava yollarında ve irtibat altyapısında yatırımlar devam ederken, planlanan otoyolu projeleri tamamlanacak, demir yolu ise yeni periyodun öncelikli yatırım alanı olacak.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, ilk etapta Aydın-Denizli Otoyolu, Ankara-Kırıkkale Otoyolu, Antalya-Alanya Otoyolu, Başakşehir-Nakkaş Otoyolu üzere kıymetli projeleri takip ederek tamamlayacaklarını belirtti.
Beyannameye nazaran, ulaştırma alanında kara yollarında yolcu nakliyatında daha süratli ve daha inançlı ulaşım sağlanması amacıyla, 2028 yılına kadar 1760 kilometre, 2029-2035 yıllarında ise 3 bin 767 kilometre yeni otoyol inşası gerçekleştirilecek.
Türkiye’nin 2053 yılı net sıfır emisyon amaçları doğrultusunda, emisyon salınımının ağır olduğu bölümlerden olan ulaştırmada, yatırımlar yeni teknolojiler en üst seviyede kullanılarak ve yeşil dönüşüme ahengi dikkate alınarak tasarlanacak, akıllı ve sürdürülebilir ulaşım uygulamaları geliştirilecek.
Kara yolunda Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulamaları yaygınlaştırılacak. Nakliyecilikte kullanılan yetki dokümanlarında sadeleştirmeye ve dijitalleşmeye gidilecek.
İstikrarlı ve Güçlü İktisat için artan ticari ve sanayi faaliyetleriyle kara yolu yük nakliyeciliğinde taşınan yük ölçüsü artarken, tüm taşıma modları içindeki kara yoluyla taşınan yük oranını yüzde 72’den bilhassa demir yolu nakliyatının kapasite ve aktifliğini artırma yoluyla yüzde 57’lere düşürülecek.
Yeni havalimanı ve mevcut havalimanlarının genişletilmesi projelerine toplamda 3,2 milyar dolarlık yatırım yapılması öngörülürken, havalimanı sayısı 61’e çıkacak.
Yapımı devam eden Çukurova Bölgesel Havalimanı en yakın müddette tamamlanacak, üretimine başlanan Bayburt Gümüşhane Havalimanı ve Yozgat Havalimanı da bu yıl içerisinde hizmete açılacak.
Hedefler doğrultusunda, milletlerarası standartlarda, kaliteli, faal, inançlı, konforlu, beşere ve etrafa hassas ileri teknolojiye sahip altyapı ve sistemlerle nitelikli insan gücüne dayalı, sivil havacılığın sürdürülebilir gelişimine hizmet eden, tüm paydaşlara açık ve global ölçekte rekabet gücüne sahip havacılık sektörü dünya lideri haline getirilecek.
Türkiye’yi lojistik üs yapma gayesi doğrultusunda demir yollarının 2023’te ulaştırma yatırımlarındaki hissesi yüzde 60’lara ulaştırılacak.
Hızla devam edecek demir yolu yatırımları kapsamında 4 bin 244 kilometre süratli tren çizgisi ve 545 kilometre konvansiyonel tren çizgisi inşası gerçekleştirilecek.
Türkiye Yüzyılı için 2028’e kadar İzmir-Ankara, Halkalı-Kapıkule, İstanbul Havalimanı-Çatalca, Adapazarı-Gebze-YSS-Halkalı, Karaman-Ulukışla, Adana-Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar, Aksaray-Ulukışla, Ulukışla-Yenice, Bandırma-Bursa-Osmaneli, Adana-Mersin, Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Bursa-Gemlik, Mürşitpınar-Şanlıurfa, Aliağa-Çandarlı-Bergama, Selçuk-Ortaklar-Aydın, Aydın-Denizli, Çetinkaya-Malatya, Konya-Seydişehir-Antalya, Delice-Çorum, Sivas-Çetinkaya, Aksaray-Konya, Gaziantep-Şanlıurfa, Bandırma-Balıkesir ve Balıkesir-Bergama Süratli Tren projeleri hayata geçirilecek.
Ayrıca, İstanbul-Ankara Harika Süratli Tren açılışının da 2028’e kadar yapılması hedefleniyor.
Halkalı-Havalimanı Metrosu, Kazlıçeşme-Sirkeci Raylı Sistem Çizgisi da hizmete sunulacak projeler ortasında yer alıyor.
Hizmete açılacak Yüksek Süratli Tren ve Süratli Tren irtibatına sahip vilayet sayısı 2053’e kadar 8’den 52’ye yükseltilecek.
Demir yolu nakliyatını artırmak maksadıyla lojistik merkezlere, fabrikalara, OSB’lere, madenlere ve limanlara irtibat sağlayacak iltisak çizgisi yatırımları gerçekleştirilecek.
Yıllık 38 milyon tonla yüzde 4 olan demir yolu yük nakliyatının hissesi, 2028’e kadar 146 milyon tonla yüzde 11,24’e, 2035’e kadar 306 milyon tonla yüzde 20,12’ye ve 2053’e kadar 448 milyon tonla yüzde 22’ye çıkarılacak. Yıllık 19 milyon yolcuyla yüzde 1 olan demir yolu yolcu nakliyeciliği hissesi, 2028’e kadar 97,9 milyon yolcuyla yüzde 4,15’e, 2035’e kadar 145,67 milyon yolcuyla yüzde 5,31’e ve 2053’e kadar 269,8 milyon yolcuyla yüzde 6,2’ye çıkarılacak.
TÜRASAŞ’ın ürettiği Ulusal Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen deneyimlerle Süratli Tren Seti proje çalışmalarına devam edilecek.
Milli tasarım ve ileri teknoloji ile Elektrikli Ana çizgi lokomotif üretiminde dışa bağımlılığın ortadan kaldırılması için çalışmalara devam edilecek.
Türkiye’yi orta koridorda lojistik üs haline getirme amacıyla, lojistik merkez sayısı 13’ten 26’ya çıkarılacak, Tekirdağ, Mersin, İskenderun ve Kocaeli vilayetlerinde 4 yeni kuru liman yapılacak.
Mevcut 13 lojistik merkeze ilaveten 2028’e kadar Habur, Kemalpaşa, Sivas, Karaman, Tatvan Bitlis, Mardin, Yeşilbayır İstanbul, Çerkezköy Tekirdağ, Bozüyük Bilecik, Boğazköprü Kayseri, İyidere Rize, Filyos ve Çandarlı Lojistik Merkezleri hizmete açılacak.
Ülkenin ana sanayi ve ticaret merkezleri, büyük limanlarla kıymetli kara ülke sonu geçiş noktaları çok modlu ana ulaştırma koridorlarıyla birbirine bağlanacak.
Karadeniz Bölgesi’nin Güneydoğu ve Akdeniz Bölgesi’ne bağlanması için çok modlu kuzey-güney ana koridorları geliştirilecek.
İstanbul Boğazında yaşanan gemi trafiğinin azaltılması, seyir emniyetinin sağlanması ve ülkenin jeopolitik pozisyonundan kaynaklı gücünün daha artması emeliyle hayata geçirilecek Kanal İstanbul Projesinin ilişki yollarına ve altyapı çalışmalarına süratle başlanacak.
İnternet altyapısının dünya standartlarına uygun biçimde geliştirme çalışmalarına süratle devam edilecek, saniyede 100 megabit internet hizmeti her meskene ulaştırılacak. 5G teknolojisiyle yüzde 100 oranında nüfus kapsaması sağlanacak, 6G teknolojisine yönelik çalışmalar yapılacak.
Fiber geniş bant abone yoğunluğu uzun vadede tüm Türkiye’yi kapsayacak hale getirilecek. Planlanan 67 milyar dolarlık haberleşme yatırımlarıyla, kısa vadede taşınabilir geniş bant abone yoğunluğu yüzde 100’e çıkarılarak her meskene yüksek süratli internet hizmeti ulaştırılacak.
Fiber optik alt yapısı mümkün olan alanlarda ortak yatırımlar maliyet aktifliği teşvik edilerek güçlendirilecek.
Genişleyen uydu filosu ve milletlerarası iş birlikleriyle Türkiye, global ölçekte hizmet verebilen dünyanın en büyük 10 uydu operatöründen birine dönüştürülecek.
Türkiye’nin birinci yerli ve ulusal uydusu TÜRKSAT 6A bu yıl uzaya fırlatılacak.