Dikiz aynasındaki ne işe yaradığını bilmediğiniz o küçük düğme aslında neden var?

Dikiz aynalarında geceleri yaşanan en büyük sorun gerinizdeki araçların far ışığının aynadan yansıyarak gözünü almasıdır.

Bu sorun mekanik ve elektronik olarak çözülmüştür. Mekanik olan dikiz aynalarının altında bulunan mandal kendinize gerçek çektiğinizde ayna imajı kararır. Bunun nedeni ise bu tip dikiz aynalarında kullanılan aynanın düz bir ayna olmamasıdır.

Bu aynalar cam ile birleştirilmiş V formunda bir aynadır. Mandalı kendinize hakikat çektiğinizde aynadan değil cam üzerinden imaj alırsınız ve gerideki aracın ışığı sizi rahatsız etmez. Otomatik olarak kararan dikiz aynalarında ise aynada kullanılan sensör ve kimyasallar vasıtasıyla elektronik olarak karartılır.

Dikiz aynası araçlar için hayli değerli bir güvenlik aygıtı. Yol denetimi, yakınlarda öteki araç olup olmadığı, şerit değiştirmenin inançlı olup olmadığı ya da arttan gelen denetimsiz bir aracın varlığını görme üzere çok sayıda işlevi var. Dikiz aynası geri giderken, park eden de faydalı olur. Pekala, dikiz aynasının altındaki küçük mandal ne işe yarıyor?

SEAT web sitesi şu açıklamayı yapıyor: ‘Otomatik kararan dikiz aynası, geriden gelen trafik nedeniyle gözünüzün kamaşmasını engellediği için gece sürüşlerinde daha fazla güvenlik sunar.

Bir ayna elemanı ve foto sensörler aracılığıyla önden ve arttan gelen ışığı algılayan elektronik bir sistemden oluşur.

Arkadan gelen ışık ölçüsü önden gelen ışık ölçüsünden fazlaysa ayna karartılır.

Bazı modellerde ‘açma’ ve ‘kapama’ olmak üzere iki düğme bulunmaktadır.

Mazda web sitesinde şunları söylüyor: ‘Otomatik karartma açıldığında, far parıltısını azaltmak için dikiz aynanız otomatik olarak kararacaktır.

‘Arkanızdaki bir aracın farlarını aynalarınıza yanlışsız tuttuğunu algılayabilen bir art ışık sensörü bulunmaktadır.

‘Araç her çalıştırıldığında, otomatik karartma özelliği etkinleştirilecektir.

DİKİZ AYNASININ ALTINDAKİ MANDALIN GÖREVİ

Manuel bir dikiz aynanız varsa, alttaki mandal üst ve aşağı hareket eder. Bir istikameti gündüz sürüş modunda kullanılır. Öteki tarafa çevirdiğinizde gece sürüş moduna geçer. Yansıma daha loştur. Yani en özet haliyle dikiz aynasının altındaki mandal ile aynayı karartabilir ve karanlıkta gerinizdeki otomobillerin ışıklarından gözlerinizin kamaşmasını önleyebilirsiniz.

Bu özellik ile görüş alanı değişmez; karartma fonksiyonuna karşın aynanın tekrar ayarlanması gerekmez.

Dikiz aynası camınız aslında düz değil, bir ucu başkasından daha kalın. Dikiz aynasının altındaki mandalı çevirdiğinizde aslında ışığın içinden geçme halini ve nasıl geri yansıdığını değiştirirsiniz.

Gündüz sürüş modunda, ışığı ve imgeleri yansıtan aynanın art yüzeyidir. Mandalı çevirdiğinizde ve ayna camının istikametini değiştirdiğinizde, gördüklerinizden ön kısım sorumludur. Işığın size geri dönmeden evvel önce camın art tarafından geçmesi gerektiğinden, manzara loştur ve gerinizdeki farların parlaması büyük ölçüde azalır.

Otomatik kararan aynalar ise şoförün etkin olarak müdahale etmesine gerek kalmadan daha fazla güvenlik sağlar

Bazı yeni araç modellerinde artık elektrikli karartma modu var. Aynaya yerleştirilmiş iki foto sensör, ışığın insidansını, yani aracın önündeki ve ardındaki trafik alanı ortasındaki parlaklık farkını ölçer. Arttan gelen ışık önden daha fazlaysa, ayna otomatik olarak kararır. Şoförün elleri direksiyon simidinde kalırken ayna çabucak kararır ve takip eden araçların farları artık gözlerini kamaştırmaz.

Genellikle geri vites seçildiğinde yahut iç aydınlatma açıldığında bu otomatik karartma işlevi devre dışı kalır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir