Rapora nazaran, Türkiye’de her dört üniversite mezunu yetişkinden biri istihdamda yer almıyor.
Rapordaki datalar özetle şöyle sıralandı:
EĞİTİM SEVİYESİ YÜKSELİYOR
Türkiye hem 25-64 yaş aralığındaki lise mezunları hem de üniversite mezunları için en düşük istihdam oranına sahip OECD ülkesi oldu. Ayrıyeten Türkiye’de her dört üniversite mezunu yetişkinden birinin istihdamda olmadığı ortaya koyuldu. Öteki yandan raporda, Türkiye’de 25-64 yaş aralığındaki her iki yetişkinden birinin lise yahut daha alt kademeli bir okulun mezunu olduğu belirtildi. 25-34 yaş aralığındaki genç yetişkinlerin yüzde 30’u lise mezunu dahi değil, buna rağmen Türkiye son yıllarda bu mevzuda büyük ilerleme gösteren ülkelerden biri olarak konumlandı. 2016 yılında yüzde 45 olan lise mezunu dahi olmayanların oranı 2023 yılında yüzde 30’a düştü.
Raporda, Türkiye’de 18-24 yaş aralığındaki yaklaşık her üç gençten birinin ne eğitimde ne de istihdamda olduğu ortaya koyuldu. Türkiye’de yüzde 31.1 olan bu oran OECD ortalamasında yüzde 13.7. Ayrıyeten 18-24 yaş aralığında ne eğitimde ne istihdamda olan bayanların oranı yüzde 41.4, erkeklerin oranı ise yüzde 21.4.
Türkiye’de 6-14 yaş aralığında okullaşma oranı yüzde 98.8. OECD ortalamasında ise bu oran yüzde 98.4. Öte yandan ülkemizde 3-5 yaş aralığındaki çocukların okul öncesi eğitime iştirak oranı 2014’ten 2022’ye 20 puan artarak yüzde 48 oldu. Buna karşın Türkiye 3-5 yaş kümesi çocuklar için okullaşma oranının en düşük olduğu OECD ülkesi. Ayrıyeten Türkiye, tüm eğitim kademelerinde öğrenci başına en düşük harcama yapan OECD ülkelerinden biri oldu.
ÖĞRETMEN MAAŞINDA KIDEM FARKI AZ
OECD ortalamasında öğretmen başına ilkokulda 14, ortaokul ve lisede 13 öğrenci düşüyor. Türkiye’de bu sayılar ilkokulda 18, ortaokul 14 ve lisede 13. Öbür yandan OECD ortalamasında en üst kıdemdeki bir öğretmen, yeni başlayan bir öğretmene nazaran yüzde 61-65 oranında daha yüksek maaş alırken Türkiye’de bu oran ortalama yüzde 9.